مجله اتاقک




   مجله اتاقک


   مجله الکترونیکی اتاقک
موضوعات مطالب
نويسندگان سایت
آمار و امكانات
»تعداد بازديدها: 17


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




g.o.o.g.l.e..p.a.r.a.z.i.t

آگاهی ها

power By: otaghack-site.tk

درباره ما

ایمیل مجله : otaghack@gmail.com otaghack@yahoo.com
لينك

کارفرمانیوز
شعرهاي شاپور احمدي
**انجمن مجله اتاقک**
مجتبی علیمی- تـــرانه
چرند و پرند
کافه ترانه
زنانه نويسي
کتاب کتیبه
ارسال ایمیل به مجله
علی قزل سوفلو
عضویت انجمن
شعرخانه
دانلود موزیک
فرح منصوری - ترانه سُرا
احمد شاملو
زندگینامه ها
ثبت دامنه
صفحات دیگر مجله

تبادل لینک هوشمند
سایتهای دارای موضوع مرتبط با مجله برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مجله الکترونیکی اتاقک و آدرس otaghack-site.tk لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آرشيو مطالب
لینکها
» برگزاری کنسرت یادمان محمد نوری در تیرماه

 

 

كنسرت يادمان محمد نوري بعد از چند بار تغيير زماني قرار است در تاريخ‌هاي ـ نهم، دهم و دوازدهم تيرماه ـ با حضور شش خواننده در نمايشگاه بين‌المللي تهران و تالار وحدت برگزار شود.

به گزارش ايسنا، در نشستي كه صبح امروز ـ 29 خردادماه ـ در تالار وحدت برپا شده بود، مهدي افضلي ـ مدير عامل موسسه توسعه هنرهاي معاصر ـ درباره حضور اين مجموعه در كنار برگزار كنندگان برنامه يادمان زنده‌ياد محمد نوري، گفت: موسسه توسعه هنرهاي معاصر از بودجه‌ي تخصيصي و حمايتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برخوردار است و تمامي برنامه‌هاي حوزه‌هاي تجسمي، تئاتر و موسيقي از مسير اين موسسه فراهم مي‌شود.

او اضافه كرد: پيش از اين در حوزه موسيقي وارد بحث اجرايي نشده بوديم، اما به پيشنهاد دفتر موسيقي قرار شد كارهاي تخصصي و كارشناسي را نيز در اين حوزه دنبال كنيم. لذا بر اساس پيشنهادي كه آقاي فرهادي ـ نماينده اجرايي موسسه ـ مبني بر حضور در بخش اجرايي يادمان زنده‌ياد محمد نوري ارائه كردند قرار شد در اين حوزه‌ نيز فعاليت‌هايي داشته باشيم.

افضلي خاطر نشان كرد: اين پيشنهاد مورد موافقت هيات امناي موسسه قرار گرفت و با توجه به اهميت اين يادمان و شخصيت ارزشي آقاي نوري به اين ضرورت رسيديم كه كميته‌اي تشكيل تا در راستاي آن شأن اين خواننده حفظ شود. پس با مديريت وقت آقاي ترابي كميته را تشكيل داديم و بحث‌هاي مختلف ارائه و تصميمات اتخاذ شد.

مهران فرهادي ـ نماينده موسسه توسعه هنرهاي معاصر در اجراي يادمان محمد نوري ـ نيز در بخش ديگري از اين نشست گفت: از همان ابتدا كه بحث برگزاري كنسرتي به بهانه يادمان زنده ياد محمد نوري مطرح شد، در تلاش بوديم تا به نوعي الگوسازي در شيوه كاري ايشان برسيم و به واسطه حضور شاگردان و خوانندگان مسيري كه ايشان دنبال مي‌كردند را، برجسته كنيم تا نسل‌هاي آينده نيز از آن بهره بگيرند.

او اضافه كرد: طرح جايزه محمد نوري در زمان حيات ايشان مطرح شده بود، اما عمر او كفاف نداد و از همان زمان بنده بر خود تكليف كردم تا اين كار را ادامه دهم. لذا از تمام دوستان همراه او، هنرمندان و موسسات فرهنگي و هنري دعوت كرديم تا زمينه‌هاي برگزاري چنين يادماني را فراهم كنم.

او با اشاره به تعويق چند باره اين برنامه از سال گذشته تا كنون، توضيح داد: به دليل محدوديت زماني و دلايل متعددي كه همه شما در جريان آن هستيد، نتوانستيم اين برنامه را در موعد مقرر اجرا كنيم. اما در سال جديد موسسه توسعه هنرهاي معاصر وارد كار شد و با حمايت‌هاي آنها خيلي قدرتمندتر توانستيم اين مسير را پيش ببريم.

او تصريح كرد: نهم و دهم تيرماه كنسرت‌هاي اين يادمان در سالن ميلاد نمايشگاه بين المللي اجرا مي‌شود و 12 تير به مراسم اهداي جوايز و مرور دوباره اين كنسرت‌ها اختصاص دارد.

فرهادي درباره قطعاتي كه در اين برنامه اجرا خواهد شد نيز توضيح داد: هر كدام از خوانندگان كه احتمالا شش نفر خواهند بود، يك قطعه از آثار زنده ياد نوري را با همان شيوه اجرا خواهند كرد و يك قطعه را نيز با تنظيم خودشان به صحنه مي‌برند. همچنين هر يك از خوانندگان يك قطعه از آثار خود را در اين كنسرت مي‌خوانند. لذا اولين دوره اين يادمان به شكلي سمبليك برپا مي‌شود و عنوان جايزه ندارد ،اما از سالهاي آينده اين برنامه به جايزه محمد نوري تغيير نام خواهد داد.

به گفته او،در دوره نخست اين يادمان جايزه‌اي به يك آهنگ ساز، يك ترانه‌سرا و همچنين يك جايزه ويژه به خبرنگار برتر موسيقي اهدا مي‌شود.

رامين بهنا ـ سرپرست اركستري كه اين برنامه را هدايت خواهد كرد ـ نيز در بخش ديگري از اين نشست گفت: از آنجا كه برنامه عنوان يادمان را داشت، ما براي نمايش بزرگواري و عظمت زنده‌ياد نوري تصميم گرفتيم با حضور اركستري كه ايشان در سال 80 با آن به صحنه رفته بود، كار را اجرا كنيم. البته زنده‌ياد نوري در طول دوران كاري خود با اركسترهاي مختلفي اجرا داشته كه از ميان آنها اين اركستر را به انضمام اركستر بزرگ انتخاب كرديم.

او همچنين درباره خوانندگاني كه براي اين برنامه انتخاب شده‌اند گفت: اين خوانندگان از سه نسل بعد از انقلاب انتخاب شده و تمام هدف ما در اين بود كه در كنسرت نشان دهيم كه راه زنده‌ياد نوري براي همه ما ادامه دارد. ما نمي‌خواهيم نوري تكرار شود، زيرا اين اتفاق غير ممكن است اما مي‌خواهيم روش و مسير او را ادامه دهيم و خوانندگان نيز بر همين اساس انتخاب شده‌اند.

به گفته بهنا، تا كنون حضور هومن جاويد، ماني رهنما، خشايار اعتمادي و علي تفرشي در اين برنامه قطعي شده است و دو خواننده ديگر نيز به مرور تا زمان كنسرت معرفي مي‌شوند.

او اضافه كرد: حدود 15 قطعه از زنده ياد نوري در قالب يك رپرتوار اجرا مي‌شود كه اين قطعات اغلب از ساخته‌هاي دكتر سرير و با تنظيم ايشان است. براي بخش اركستر بزرگ نيز قطعات ايشان توسط مزدا انصاري مجددا تنظيم شده است. رهبري اين اركستر نيز بر عهده لوريس هوويان است.

او ادامه داد:اركستر آنسامبلي كه سال 80 با آقاي نوري اجرا داشت به غير از يك نفر به شكل كامل حضور خواهد داشت و تنها پيتر سليماني پور به اين جمع اضافه شده است. در اين اجرا برخي از قطعات با حضور خوانندگان در كنار هم و نه به شكل كرال اجرا مي‌شود و تك‌خواني‌هاي قطعاتي كه از ساخته‌هاي محمد سرير است با صداي علي تفرشي اجرا خواهد شد.

به گزارش ايسنا، در بخش ديگري از اين نشست محمد سرير ـ آهنگساز قطعات زنده‌ياد محمد نوري و دوست و همراه ساليان دورش ـ گفت: تعويق و تغيير اين برنامه از سال گذشته تا كنون سوالات متعددي را در بر مي‌گيرد كه البته متاسفانه اين تغييرها امروز به يك سنت بدل شده است.

او بيان كرد: ما از همان ابتدا اين بحث را داشتيم كه فعاليت‌هاي زنده‌ياد نوري و انديشه ايشان از زمان حياتشان جاودانه و به ياد ماندني شده لذا بايد از زواياي مختلفي به جايگاه او نگاه كرد، پس تصميم گرفتيم اين بار از زاويه جوانان و نسل حاضر به آثار اين هنرمندان نگاه كنيم و ببينيم چه اتفاقي باعث شده كه نسل سوم با وجود تفاوتي كه در ذائقه شنيداري خود دارد، همچنان به آثار ايشان علاقه مند باشد. ما از دريچه اين نسل به موسيقي و هنر زنده ياد نوري نگاه كرده‌ايم و با هماهنگي‌هاي صورت گرفته تلاش كرديم تا اين خوانندگان نيز به كارها و رمز ماندگاري محمد نوري نگاه داشته باشند.

او تصريح كرد: در تمام اين سالها خوانندگان بسياري آمدند كه هم با استعداد بودند و هم توانايي داشتند اما در يك دوره كوتاه همچون ستاره‌اي درخشش و بعد افول كردند، در حالي كه در دوره 100 ساله اخير موسيقي ايران تقريبا شخصيتي همچون محمد نوري كه در چند نسل مختلف اين تاثير گذاري را داشته و با كيفيت كار كرده باشد نديده‌ايم. ما امروز مي خواهيم 60 سال فعاليت هنري نوري و راز جاودانگي او را بشكافيم.

او همچنين درباره چگونگي انتخاب خوانندگان براي حضور در اين برنامه يادمان گفت: حتما نبايد مشابه صداي نوري در اين برنامه حضور داشته باشد، بلكه حس و انديشه‌اي كه پشت اين صدا قرار دارد براي ما اهميت داشت. اين خوانندگان بايد شخصيت صدا را منتقل كنند . چه بسا كه بخش مهمي از كار زنده ياد نوري در حس و انديشه‌اي بود كه پشت آثار ايشان قرار گرفته است و ما بايد آنرا به نسل‌هاي آينده منتقل كنيم. چه بسا كه اين افراد نيز تقاضا داده‌اند در رپرتوارهاي خود از اين قطعات بهره بگيرند تا اين نوع انديشه و حس ماندگاري در كارشان نمايش داده شود.

به گزارش ايسنا، فرهادي نيز در ادامه اين نشست در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه چرا اين خوانندگان از ميان شاگردان با سابقه زنده ياد نوري انتخاب نشده‌اند، گفت: قرار نيست در اين برنامه آقاي نوري را تكرار كنيم و يا كساني را بياوريم كه دقيقا ايشان را بازخواني كند. ماهيت جايزه نوري اين است كه در رشته‌هاي مختلف هر سال بهترين‌ها را انتخاب كنيم، اما در اين دوره خوانندگاني از سبك‌هاي مختلف را آورديم كه منحصر به يك روش نباشند. اين حضور نه جنبه سابقه و نه انتخاب ويژه را دارد. بلكه اين دوستان به عنوان قدرداني روي صحنه مي‌آيند.

او اضافه كرد: ملاك اصلي انتخاب اين افراد ويژگي صداي آنها، قدمت و شهرتشان بوده و اينكه هر كدام وابستگي به موضوع محمد نوري داشتند، اما از سال آينده يك شوراي تخصي شكل خواهد گرفت و تمامي برنامه‌ها را ساماندهي مي‌كند. بهتر است حساسيت روي اين انتخاب‌ها نداشتيم زيرا هدف اصلي ما انتخاب نمايندگاني از سه نسل مختلف با سبك و سليقه‌هاي متفاوت بود.

فرهادي همچنين درباره شوراي تخصصي اين يادمان گفت: اين شورا مركب از محمد ميرزماني، علي ترابي، مهدي افضلي، محمد سرير، رامين بهنا و بنده است كه در جلسات مختلف در كنار هم حضور پيدا كرده‌ايم.

فرهادي درباره حضور موسسه توسعه هنرهاي معاصر به عنوان حامي اين برنامه در دوره‌هاي بعدي آن نيز گفت: رسالت فرهنگي اين موسسه بر حمايت از جريان هاي فرهنگي است تا زماني كه روي پاي خود بايستند و مادامي كه اين احساس در ما به وجود بيايد، موسسه را در كنار خود خواهيم داشت و بعد از آن كاملا مستقل حركت مي‌كنيم.

او متذكر شد: ما از همان ابتدا تاكيد داشتيم كه جايزه نوري به عنوان يك فعاليت در بخش خصوصي اتفاق بيفتد و خوشبختانه موسسه توسعه هنرهاي معاصر تنها جايگاه حمايتي داشته و تاثير در نيمه دولتي بودن ما نداشته بلكه تلاش كرده تا استقلال ما حفظ شود.

فرهادي همچنين در پاسخ به سوال ديگري درباره توجه برگزار كنندگان اين مراسم به مقوله اقتصادي و ارتباط آن با انتخاب اين خوانندگان، گفت: قطعا هر حركت فرهنگي براي تداوم خود نياز به جريان اقتصادي دارد و ما هنوز تبديل به يك جشنواره دولتي نشده‌ايم كه طبق يك برنامه مشخص هر سال با بودجه معيني اين يادمان را برپا كنيم. بلكه هزينه‌هاي اين رويداد خيلي بالاتر از آن چيزي است كه از طريق فروش بليت‌هاي 30 و 35 هزار توماني رفع شود پس ما نياز داريم كه به لحاظ مالي قدرتمند شويم.

او همچنين درباره شايعاتي كه درباره عدم حضور محمد سرير در اين برنامه مطرح شده بود توضيح داد: ما هيچ وقت به عدم حضور ايشان فكر نكرده‌ايم و هميشه با حضور و تصميم گيري ايشان كار را پيش برده‌ايم.

محمد سرير نيز در همين راستا توضيح داد: وقتي كاري طولاني مي شود حرف و حديث هم در آن زياد است اما مشكلي كه ما براي كارهاي ارزشمند داريم در نحوه معرفي است كه گاه امكانات آن در اختيار ما نيست. امروز محمد نوري در ميان ما نيست، اما تلاش داريم اين انديشه را با صدا و تفكرات ديگر نگه داريم پس اجازه دهيد كه اين برنامه شروع شود و در آينده ادامه پيدا كند.

او اضافه كرد: در اين سالها تلاش كردم كه وارد كارهاي اجرايي نشوم اما در حال حاضر دوستان بسيار خوبي دارم كه جزئي از برجستگان اين حوزه هستند. من بيشتر تلاش كردم كه صحنه را به جوانتر ها بدهم و آنجايي كه بخواهند و علاقه مند باشند در كنارشان حضور خواهم داشت.

به گزارش ايسنا در بخش پاياني اين نشست افضلي خاطرنشان كرد:نگاه موسسه توسعه هنرهاي معاصر و برگزار كنندگان اين يادمان اقتصادي نبوده و اگر هم درآمدي وجود دارد با فكر درآمد زايي شكل نگرفته است. ما همچنين در آينده قرار است يادمان زنده ياد مشكاتيان را هم برگزار كنيم.

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



نويسنده : ADMIN | تاريخ : برچسب:کنسرت,یادمان محمد نوری, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |

» عناوين آخرين مطالب